پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251440
به صراحت حساسيت‌ و ملاحظات ايران درباره رژيم صهيونيستي را بيان کردم
تاریخ انتشار : 1401/04/07 08:20:36
نمایش : 860
وزير امور خارجه با بيان اين‌که حساسيت و ملاحظات ايران درباره صهيونيست‌ها و تحرکات اين رژيم را به صراحت در ديدار با چاووش اوغلو بيان کردم، ابراز اميدواري کرد که دور جديد گفت‌وگوها براي رفع تحريم‌ها با واقع بيني آمريکا و سه کشور اروپايي به نقطه توافق منجر شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران امشب (دوشنبه) ششم تير ماه پس از ديدار و گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه در آنکارا در نشست خبري مشترک با همتاي خود ضمن تشکر از حسن استقبال و مهمان نوازي چاووش اوغلو گفت: همانطور بارها اعلام کرده‌ايم که در چارچوب سياست همسايگي و همسايه محور جمهوري اسلامي ايران، توسعه و تعميق و تحکيم روابط ايران و ترکيه در دستورکار جدي دولت آقاي رئيسي قرار دارد.

* پيش نويس پيشنهاد طرف ايراني درباره سند همکاري‌هاي جامع و بلندمدت ايران و ترکيه تقديم چاووش اوغلو مي‌شود

وزير خارجه بيان کرد: ما امروز در خصوص موضوعات مختلف با هم گفت‌وگو کرديم. همانطور که چاووش اوغلو اشاره کرد در مسائل دوجانبه موضوعات متنوعي در دستورکار گفت‌وگوهاي ما قرار داشت. در سفري که آقاي چاووش اوغلو به تهران داشت من پيشنهاد آماده کردن و توافق بر سر يک نقشه راه بلندمدت همکاري‌ها را به ايشان دادم و در جريان سفر امروزم پيش نويس و نسخه‌اي از پيشنهاد طرف ايراني را براي کار کردن روي سندي که تحت عنوان همکاري‌هاي جامع و بلندمدت دو کشور، تقديم آقاي چاووش اوغلو خواهد شد. ما درباره مفاد آن در تهران صحبت کرديم که همکاري‌هاي همه جانبه سياسي، اقتصادي، تجاري، امنيتي، نظامي، دفاعي، گردشگري و ساير حوزه‌هاي مورد علاقه دو کشور را در برمي‌گيرد.

* توافق براي تشکيل نشست کميسيون مشترک اقتصادي در آينده نزديک

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: توافق کرديم کميسيون مشترک اقتصادي را در آينده نزديک برگزار کنيم و همچنين شوراي عالي روابط جمهوري ترکيه و جمهوري اسلامي ايران که در سطح روساي جمهور دو کشور برگزار خواهد شد. اميدوارم در آينده نزديک بتوانيم اين نشست را برگزار کنيم و راجع به اصل اين موضوع اتفاق نظر بين من و همکارم وجود داشت.

وزير خارجه ادامه داد: وزير خارجه ترکيه به درستي اشاره کرد، مسائل زيست محيطي و گرد و غبار در منطقه ما موضوعي است که پيامدهاي منطقه‌اي براي همه ساکنان منطقه دارد و تهديد جدي براي همه اتباعي است که در کشورهاي مختلف منطقه زندگي مي‌کنند. در بعضي از کشورها دامنه آن گسترده است و متاسفانه در بخش‌هايي از استان‌هاي کشور من هم به دليل تغيير شرايط اقليمي، ما با اين چالش مواجهيم.

*  برگزاري اجلاسي براي مقابله با پديده گرد و غبار و مسائل و پيامدهاي سوء زيست محيطي در تهران

 اميرعبداللهيان همچنين اعلام کرد که طي دو هفته آينده اجلاسي را براي مقابله با پديده گرد و غبار و مسائل و پيامدهاي سوء زيست محيطي در تهران برگزار خواهيم کرد. با آقاي چاووش اوغلو توافق داريم که کميته مشترکي که براي اين کار تشکيل داديم مذاکرات کارشناسي و فني خودشان را ادامه دهند تا هيچ گونه نگراني در دو طرف وجود نداشته باشد و به ويژه ساکنان مناطق مرزي ايران در نزديکي مرزهاي ترکيه که تحت تاثير برخي از مسائل زيست محيطي قرار دارند، بتوانند نگراني‌هايشان را در اين موضوع برطرف کنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين خاطرنشان کرد: همکاري در حوزه انرژي و از جمله برق با هم گفت‌وگو کرديم. در حوزه اقتصادي بزودي هم رئيس کميسيون مشترک اقتصادي و هم معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه براي پيگيري توافقات امروز ما به آنکارا سفر خواهند کرد.

وي همچنين گفت که مباحث استرداد مجرمان و تبادل زندانيان از جمله موضوعات در دستورکار گفت‌وگوهاي امروزش با همتاي ترکيه‌اي بوده است و افزود: همچنين بر همکاري‌هاي استاني و اهميت توسعه همکاري در حوزه ديپلماسي پارلماني و تجارت مرزي و گسترش بازارچه‌هاي مرزي و همکاري‌هاي مرزي گفت‌وگوهاي مفيد و سازنده‌اي با آقاي چاووش اوغلو داشتيم.

اميرعبداللهيان با بيان اينکه وزير خارجه ترکيه در مورد حوزه قفقاز به درستي مطالبي را مورد اشاره قرار داد و افزود: فرمت۳+۳ و گفت‌وگوهاي سه جانبه ايران، جمهوري آذربايجان و ترکيه در دستورکار مشترک ما قرار دارد.

وي به اوضاع يمن نيز اشاره کرد و گفت: در موضوع يمن از تداوم آتش بس حمايت کرده و بر ضرورت رفع محاصره انساني و راه‌حل سياسي در يمن تأکيد داريم. در بحث ليبي از تشکيل دولت قانوني و يکپارچه در ليبي استقبال مي‌کنيم، ضمن اينکه حفظ وحدت و تماميت ارضي ليبي مورد تأکيد ماست.

*  نگراني‌هاي امنيتي ترکيه را درک مي‌کنيم

به گزارش فارس، وزير امور خارجه کشورمان افزود: ما مسائل اوکراين و همچنين افغانستان را مورد بررسي قرار داديم و در موضوع سوريه آخرين تحولات اجلاس آستانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داديم. ما نگراني‌هاي امنيتي ترکيه را درک مي‌کنيم و طرح مباحثي در خصوص احتمال وقوع عمليات ويژه در بخشي از خاک و سرزمين سوريه، گفت‌وگوي مفصلي را با آقاي چاووش اوغلو داشتيم و معتقديم بايد از طريق گفت وگو و مسالمت آميز نگراني‌هاي امنيتي دوستان ما در ترکيه مورد توجه قرار بگيرد و رفع شود.

*  اطمينان داريم ترکيه هيچگاه از حمايت فلسطين و آزادسازي قدس و مسجدالاقصي فاصله نگرفته/ حساسيت خود را با صراحت بيان کرديم

وزير خارجه درباره رژيم صهيونيستي خاطرنشان کرد: رژيم صهيونيستي را دشمن شماره يک مسلمانان و جهان اسلام مي‌دانيم. اطمينان داريم ترکيه هيچگاه از حمايت فلسطين و آزادسازي قدس و مسجدالاقصي فاصله نگرفته و اين موضع جدي ترکيه مورد توجه جدي ماست، ولي ما نسبت به تحرکات رژيم صهيونيستي و اين‌که صهيونيست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامني بوده‌اند، حساسيت و ملاحظات خودمان را با صراحت بيان کرديم.

* اميدوارم در دور جديد گفت‌وگوهاي ايران با طرف‌هاي مقابل به شرط رفتار واقع بينانه آمريکا و سه کشور اروپايي شاهد رسيدن به نقطه توافق باشيم

اميرعبداللهيان به سفر جوزپ بورل مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران نيز اشاره کرد و افزود: آقاي چاووش اوغلو را در جريان سفر آقاي بورل به تهران و توافق براي ادامه مذاکرات براي رفع تحريم‌ها قرار دادم و اميدوارم در دور جديد گفت‌وگوهاي ايران با طرف‌هاي مقابل به شرط رفتار واقع بينانه آمريکا و سه کشور اروپايي شاهد رسيدن به نقطه توافق باشيم. از رايزني‌ها و مشورت‌هاي برادرم چاووش اوغلو در اين موضوع و ساير موضوعات بهره‌مند شدم.

وي از حسن استقبال و مهمان نوازي چاووش اوغلو تشکر و تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران، امنيت ترکيه را امنيت جمهوري اسلامي ايران مي‌داند و ما جز خير براي منطقه و براي کشور دوست و برادر ترکيه نمي‌خواهيم.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html